3 Mamahack’s

beter zorgen voor jezelf 

Het moederschap zorgt voor heel veel verantwoordelijkheden in je leven. Dit kost veel tijd en energie en gaat vaak ten koste van het zorgen voor jezelf. Herken jij de momenten dat jij eigenlijk even lekker naar buiten wilt, maar je kind alleen maar binnen wil spelen. Of jij hebt echt behoefte aan een gezonde maaltijd, maar hebt geen tijd om te koken dus wordt het toch maar een pizza bestellen. Of je dag is zo hectisch geweest, dat je gewoon vergeten bent om boodschappen te doen.
Met deze 3 mamahack’s lukt het je wel om goed voor jezelf en je gezin te zorgen. Organiseer je leven zodat jij meer energie overhoudt en meer kunt genieten van je gezin. 

1) Beweeg met je kind

Voldoende sporten en bewegen is de nummer 1 zelfzorg activiteit, voor meer energie.
Toch lijkt het vaak of je hier geen tijd voor of energie voor hebt.
Dit hoeft helemaal niet zo te zijn. Denk in mogelijkheden. Misschien is de sportschool geen geschikte plek om je kind mee naar toe te nemen of past dit helemaal niet in de dagplanning.
Er zijn genoeg activiteiten die je samen met je kind kunt doen.
Maak een wandeling, achter de buggy. Is dit niet actief genoeg, dan kun je ook met de buggy gaan rennen. Zet je kind achter op de fiets en ga een rondje fietsen. Er is zoveel leuks en interessants te zien voor je kind onderweg. Mijn kinderen genieten hiervan. Ik ga vaak auto’s en vrachtauto’s kijken vanaf het viaduct bij de snelweg, maak een rondje door het bos of we lopen naar de kinderboerderij om dieren te kijken. Leuke uitjes, waardoor ik in beweging kom en de kids kunnen genieten en leren van hun omgeving.
Natuurlijk zijn er ook dagen dat het weer niet mee zit. We leven immers in Nederland. Ik probeer dan een gaatje te vinden tussen de buien door, warm aankleden en lekker naar buiten. Of we gaan samen stoeien op bed, zo kunnen ook de jongens hun energie kwijt.  

2) Mealprepping

Mealprepping, hier hoef je echt geen healthfreak voor te zijn!
Voor mij levert het tijdwinst op en zo kunnen we toch iedere dag een zelfgekookte maaltijd eten.
Ik kook namelijk alleen op dagen dat ik niet werk. Ik maak extra veel, zodat we hier twee dagen van kunnen eten. De restjes gaan de vriezer in. Op dagen dat ik wel heb gewerkt, kies ik een bak uit de vriezer en warm deze maaltijd op. Verse salade erbij en we hebben een snelle, gezonde maaltijd.
Maar dat is toch niet lekker!
Inderdaad leent niet iedere maaltijd zich voor de vriezer. Probeer uit wat je lekker vindt. Ik kan je vertellen dat sommige maaltijden juist lekkerder smaken na een poosje in de vriezer. Echt waar!
Een tweede manier van mealpreppen die ik toepas, is het maken van verse soep. Een keer in de week maak ik ‘tomatensoep’. Ik koop een verspakket van de supermarkt, voeg zelf extra verse groente en peulvruchten toe. Een mooie manier om te variëren met een standaard soep. Hiervan maak ik een enorme pan soep. Vaak kunnen we hier twee dagen van eten. Lekkere volkoren broodjes of crackers en wat salade erbij en de kinderen smullen! 

3) Plan speeldates met leuke mama’s

Een van de dingen die ik miste toen ik moeder werd, was het sociale contact met mijn vriendinnen. Gelukkig hebben de kinderen vriendjes met leuke moeders en hebben mijn vriendinnen ook leuke kinderen. Wat een mooie combinatie!
Ik plan regelmatig speeldates. Zo kunnen de kinderen lekker spelen met vriendjes en kan ik bijkletsen met de mama’s. En dan hebben we het echt niet alleen maar over de kinderen!
Je kunt natuurlijk thuis afspreken, maar een speeltuin is ook een fijne plek. Zo krijg je de kids extra moe mee naar huis en heb je ook de rest van de dag geen kind aan ze.  

Voldoende bewegen, gezond eten en tijd nemen om te ontspannen zijn voor mij de 3 belangrijkste manieren om voor mezelf te zorgen. Sociaal contact is een manier om te ontspannen, maar er zijn er natuurlijk nog veel meer. Lees een boek, ga in de zon liggen en sluit even je ogen om weg te dromen of neem een warm bad.
Niet alles is mogelijk met een stel kids in huis. Toch zijn er genoeg opties om aan jouw behoeftes te voldoen. Leer voor jezelf te kiezen, als het echt nodig is. Het liefst op voorhand. Voorkomen is immers beter dan genezen!
Ligt je kind in bed. Gebruik je tijd niet alleen voor klusjes in en rond het huis, maar kies ook voor jezelf. Je hebt nu de uitgelezen mogelijkheid om energie op te doen, voor als je kind straks weer wakker is! 

Auteur: Hanny Evers Best9moms

Website: www.best9moms.com 
Instagram: Best9moms

Net Orders Checkout

Item Price Qty Total
Subtotal €0,00
Shipping
Total

Shipping Address

Shipping Methods